Zo zorg je voor een goede balans tussen werk en privé als ondernemer

Home / Algemeen / Zo zorg je voor een goede balans tussen werk en privé als ondernemer

Als zelfstandig ondernemer is het natuurlijk rete lastig om een goede scheidslijn te maken tussen werk en privé. En je bent niet de enige, lees deze nieuwsberichten maar eens: ‘Zelfstandig ondernemer worstel met balans werk-privé’, ‘Een derde van de MKB’ers worstelt met balans werk en privé’, ‘Mijn werk is een soort verslaving’

Je bent dus echt niet alleen als je je afvraagt hoe je in hemelsnaam de balans terug krijgt. Ondernemerschap klinkt zo mooi: je eigen tijd indelen, de vrijheid van een ondernemer. Maar zowel jij als ik weten dat het best pittig is. De echte balans en de scheidslijn zijn een illusie (dat gaat in deze tijd echt niet meer lukken) maar het is wel belangrijk om je werkdruk niet te hoog op te laten lopen.

Zeg ‘Nee’

Ik weet het, Nee zeggen is ontzettend moeilijk. Maar het is o zo belangrijk om de goede balans tussen werk en privé (en je eigen gezondheid ook nog!) te waarborgen. Zeg eens nee tegen een opdracht of een klant waar je eigenlijk niet op zit te wachten. Zeg nee tegen die clinic die je eigenlijk te ver weg vind. Of waar je eigenlijk geen tijd voor hebt.

Zo krijg je extra lucht. En meestal vullen de dingen zich zo weer op met andere opdrachten of klanten.

Denk na over hoeveel geld je wilt verdienen

In de categorie omdenken. Begin eens niet met je uurtarief. Maar kijk eens naar hoeveel je per jaar zou willen/moeten verdienen. En ga dan eens verder rekenen met hoeveel uur je daarvoor zou willen werken. Nu weet je het uurtarief wat je zou moeten vragen!

Het lastige is alleen, dat het uurtarief wat je zou willen hebben, je klanten misschien niet altijd willen betalen. Om te zorgen dat je klanten het toch willen betalen moet je gaan denken in waarde. Wat voor waarde voeg je toe. Maak dat ook weer duidelijk aan je klanten. En soms kun je slim spelen met pakketprijzen in plaats van met uurtarieven.

Probeer ook na te denken over inkomen waar je (bijna) niets voor hoeft te doen. Je kunt bijvoorbeeld een online cursus programma opzetten die mensen kunnen aanschaffen. Je zet die cursus op, onderhoud hem natuurlijk wel af en toe. Maar zo komt er ook inkomen binnen terwijl jij lekker met je hobby bezig bent!

Plan je ‘me’ of ‘we’-time in

Als zelfstandige ondernemer ben je altijd aan (ik ken dat, altijd vol met ideeën of dingen die je nog moet doen). Zorg er dan ook voor dat je minstens 2 keer per week (liever nog meer!) helemaal afgeblokt voor jezelf, je gezin of je familie. En doe dat dan ook echt! 

Je hebt er recht op, het doet je goed. Het helpt je ontspannen en vooral gezond blijven. 

Ga in bad zitten, kijk lekker een film samen. Ga naar de speeltuin met de kids. Of ga eindelijk met die vriendin eens samen bijkletsen of sporten.

Geef dingen uit handen

Om hulp vragen: ook al zo moeilijk. Dingen uit handen geven. Jeetje. Dat is spannend. Zeker voor zo’n eerste keer. Maar heb vertrouwen. Vraag om hulp en besteed dingen uit waar je niet goed in bent of gewoonweg een hekel aan hebt. 

Iemand in dienst nemen om zoiets te doen is meestal nog wel erg spannend maar een virtuele assistent in zetten kost helemaal niet zo veel en is ontzettend flexibel. En die is er ook nog eens goed en handig in zodat het allemaal in veel minder tijd kan.

Zet een boekhouder in om je jaar aangifte/inkomstenbelasting te doen. Dat is een professional en die weet van de hoed en de rand. Die verdienen zich binnen no-time terug met handige regeltjes.

Structureer, organiseer en prioriteer

Het is eigenlijk een baan apart, het inplannen van al je werkzaamheden, organiseren en prioriteren. Eigenlijk heb je er een project manager voor nodig. Wat doe je wanneer, en hoeveel tijd kost het je? 

Probeer zoveel mogelijk de werkzaamheden te structureren, doe het op een bepaalde volgorde en of een bepaalde dag. Heb je te veel te doen en raak je het overzicht kwijt? Maak gebruik van slimme tools zoals Asana of Trello om een overzichtelijke to do list te maken voor jezelf.

Wanneer je teveel te doen hebt ga dan eens kritisch je lijstje langs: welke dingen gaan echt geld opleveren en welke niet? Zo’n visitekaartje is leuk maar dat levert natuurlijk in de verste verte niet direct geld op. Een post op social media brengt je naam gelijk weer in het zicht van een aantal (potentiële) klanten. Dat kun je dus beter eerder doen. 

En je mailbox? Zorg dat je mailtjes die je binnen 1 minuut kan beantwoord zo snel mogelijk weg werkt, anders kosten ze je alleen maar meer tijd. Je kijkt er dan namelijk 10 x 30 seconden naar. Leest de mail weer en denkt dat komt later wel. Terwijl als je hem direct beantwoord met “Ik heb op zondag 11 maart nog plek” dan be je er direct van.

Stel de prioriteiten: soms kunnen dingen echt wel even wachten. Laat ze dan gerust even staan en plan ze gewoon voor later even in.

Last but not least: een to do list kan handig zijn maar kan je ook doen verzuipen omdat hij alleen maar langer lijkt te worden. Schrap taken die je voorlopig niet kan doen, of verstopt ze op een “backlog” (een verstopte lijst) waar je ze niet kan zien en 1 x in de paar maanden eens een kijkje neemt. Grote kans dat je de helft kan afstrepen.

Related Posts