Zeker in het begin van je bedrijf, maar óók als je al even bezig bent, is je netwerk echt GOUD waard. Mijn eigen paardennetwerk, opgebouwd lang voordat ik voor mezelf begon, zorgde er al snel voor dat ik mijn loondienstbaan op kon zeggen. En ook nu, bij klanten zoals Roxana, zie ik het keer op keer terug: het is niet je social media volgersaantal dat telt, maar wie je kent en wie jou aanbeveelt.
Wist je dat 92% van de mensen mond-tot-mond aanbevelingen vertrouwt boven álle andere vormen van reclame? Klanten via via zijn niet alleen sneller overtuigd – ze blijven ook nog eens langer klant. Waarom? Omdat ze jou misschien nog niet kennen, maar doordat ze de ander wél vertrouwen, staan ze eerder open om jou een kans te geven. Maar hoe zet je dat netwerk nou precies in?
Zet (oud) klanten voor je in
Dit is zo’n vergeten stukje. Je huidige klanten zijn ook onderdeel van je netwerk. En zijn vaak heel blij met wat je voor ze doet. Een probleempje: uit onderzoek blijkt dat 83% van de tevreden klanten bereid is om een dienst of product aan te bevelen maar slechts 29% doet het echt. Dus je moet ze echt af en toe wat aansporen om voor je in actie te komen. En geloof me dat doen een heleboel echt met liefde voor je.
Je hoeft het alleen maar te vragen.
- Stuur na afloop van de les of het consult een berichtje. Was je blij met de les? Zou je het leuk vinden om dit te delen op je socials en mij te taggen?”. Maak er een systeem voor doe het aan het einde van de dag als je terug naar huis rijd, of in je koffie pauze tussendoor.
- Organiseer een ‘vriendenactie’: Als zij iemand aandragen die klant wordt, krijgen ze zelf een kleine korting of extra les.
- Vraag om een review of testimonial. Ook dit – ze doen het graag voor je maar je moet er meestal wel om vragen. Geef ze een link (bijv op google review OF facebook review) zodat ze direct in actie kunnen komen. En gebruik die weer op je website of in je socials.
- Maak een digitale mini flyer – en vraag of je (oud) klanten dit rond willen sturen in de stalgroepen of andere relevante groepen waar ze actief in zijn!
Aan de slag met collega’s
Allright je klanten zijn waardevol maar ook de concullega’s uit de buurt kun je goed inzetten! Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 85% van de zzpers bereid is om actief samen te werken met andere ondernemers. Het is niet alleen om zo samen je klanten netwerk te delen maar ook omdat het leuker en gezelliger is.
- Spreek met elkaar af om af en toe elkaars social media content te delen. Het helpt om af en toe in de stories bijvoorbeeld een post van de ander te delen met een waardevolle tip of inzicht!
- Organiseer samen iets leuks. Bedenk een thema week die jullie samen kunnen doen, doe een workshop, clinic of demo samen of bied een combinatie pakket aan zodat mensen in 1 x met jullie beide samen kunnen werken als jullie diensten zo bij elkaar passen.
- Maak een gezamelijke gratis weggever. Waar in je elkaar ook weer promoot, handige tips of inzichten van de ander verwerken in jouw gratis weggever zodat jullie beide meer in de picture komen.
- Maak een gezamelijke whatsapp groep met ondernemers uit je regio. Zo kun je hier af en toe in sparren en met elkaar kletsen over de dingen waar je tegen aan loopt en hoe anderen het zouden oplossen. Hoe meer je elkaar spreekt hoe meer top-of-mind je blijft en ze dus ook sneller aan je denken als zij een klant hebben die jij perfect zou kunnen helpen.
Zet je vrienden, familie en kennissen in
In je netwerk aan vrienden, familie en kennissen zitten zeker weten ook nog mogelijke potentiele klanten. Dus je moet die ook de handvatten geven om je te helpen!
- Zorg dat ze precies weten wat je doet. En echt – dit weten ze meestal niet zo goed hoor. Wees concreet en duidelijk in de dingen die je precies doet. Ik stuurde mijn contacten lijst gewoon een berichtje met. “Ik kan mensen helpen met [vul in] ken je toevallig iemand die mijn hulp kan gebruiken”. Wees op verjaardagen en familiefeestje ook heel concreet in wat je precies doet – en vertel vooral leuke verhalen (die onthouden mensen beter).
- Vraag ze vooral om je posts ook af en toe te delen. En dat kan je beter in het echie vragen of ze dat willen doen. Dan kan je ze eventueel direct even helpen de leukste post te delen als ze zelf niet precies weten hoe ;). Zoals een leuk inzicht, goed verhaal of je gratis weggever.
- Als ze inhoudelijk kunnen reageren op je posts: schroom dan niet om ze te vragen dat af en toe te doen. Alleen als ze echt inhoudelijke reactie kunnen geven en niet alleen “ik ben trots op je” of “wat goed gedaan”. Echt zinnige inhoudelijke reacties helpen je algoritme. Laat ze vragen stellen om een gesprek te starten onder je posts.
En vergeet je stalgenoten niet
En als je op een gezamelijke stal staat, dan heb je daar ook een leuk netwerk die je kunt inzetten. In het begin voelt dat misschien een beetje spannend maar ook deze mensen kennen en vertrouwen je al (een beetje) dus ook absoluut goud. Wat kun je concreet bij hun doen?
- Vertel gewoon eens over je werk. Dat kan terloops wel in gesprekken. Vertel een verhaal over een klant die je geholpen hebt en hoe. Soms helpt het ook als je bedrijfskleding hebt om zo een gesprek er over te beginnen als ze het nog niet weten.
- Hebben jullie een gezamelijk (prik)bord vraag dan of je daar een flyer op mag hangen, gewoon een simpel geprint a4tje met vooral een foto van jou (die ze herkennen ook al kennen ze je naam niet allemaal, je gezicht hebben ze vast al een gezien!) en welke problemen je kan oplossen.
- Deel je lesroutes, workshops, demo’s ook soms in de gezamelijke groepsapp zodat iedereen het ook weet! Zorg wel dat je het niet te vaak doet want dan wordt het irritant. Doe het een beetje op gevoel!
- Vraag vooral eens of ze het leuk vinden als je een keer een demo of workshop mag geven op stal zodat mensen kunnen zien wat je precies kan.
- Bied je stalgenoten iets extra’s. Een introductie korting, geef ze een gratis oefening die ze kunnen doen (eentje uit je gratis weggever), of geef ze eens een gratis mini-sessie van wat je doet.
Ben je ook op zoek naar meer verschillende manieren om klanten te vinden – om jouw manier van marketing te vinden? Check dan even mijn programma Minder afhankelijk van je social media.