De kerst én oud en nieuw weer overleeft – tijd dus voor actie want 2025 is NU gestart! Vandaar vandaag het laatste deel om je doelen te halen in 2025. Social media is onwijs handig, maar het is echt niet de enige manier om klanten te vinden. Het is slim om een solide basis te bouwen met andere strategieën. Zo ben je minder afhankelijk van platforms die constant veranderen én kun je klanten op meerdere manieren bereiken. Deze week vertel ik meer over doelen halen op andere manieren dan met je social media!
Waarom verder kijken dan social media slim is
Ken je Hyves nog? De jongere doelgroep die me volgt misschien niet – het is al bijna in de categorie oma vertelt 🙈 Maar Hyves was de Facebook van vroegah. Iedereen zat er op. Ook bedrijven. Je kon elkaar krabbelen (ja niet echt hoor maar gewoon een berichtje schrijven dus) en je bouwde daar ook een heel netwerk op. Van de een op de andere dag stroomde het platform leeg. Facebook nam de boel over! Ineens alle volgers die je had opgebouwd POEF gone. weg. Niets meer van over.
Inmiddels hebben we heel wat verschillende platformen maar op elk van die platformen ben je afhankelijk van de algoritmes.. Het platform bepaald of je bericht wel óf niet getoond wordt. En als zij er mee stoppen ben je ALLES kwijt.
Je mailinglijst, samenwerkingen, en offline contacten zijn allemaal van jou. Geen Mark Zuckerberg die ineens de stekker daar uit kan trekken. Door breder te kijken en doelen te stellen buiten social media, geef je jezelf meer zekerheid én diversiteit in hoe je klanten aantrekt.
Welke doelen kun je stellen?
Hier zijn voorbeelden van concrete doelen die je kunt inzetten voor marketing zonder social media:
Bouw een mailinglijst op
Als je dit nog niet hebt gedaan raad ik je echt aan om daar in 2025 mee te beginnen! E-mail is echt nog niet dood. Wist je dat een email procentueel door veel meer mensen wordt gelezen dan je post op social media? Als je dus maar 1x wat wil schrijven kun je beter een nieuwsbrief sturen dan iets op social media. Op social media ziet maar 5-6% je post. Je email kan wel tot 20% van je lijst bereiken!
- Nieuwsbrief groeien: “Ik zorg binnen zes maanden voor 100 nieuwe inschrijvingen.”
- Stuur regelmatig mails: “Ik stuur elke maand een nieuwsbrief met waardevolle tips.”
Offline activiteiten
We doen tegenwoordig zoveel online dat we het offline gedeelte vergeten maar dat is zonde! Ga clinics of workshops organiseren, contact stallen of je daar misschien een demo mag geven voor hun leden ik noem maar wat. Ga offline netwerken laat mensen weten dat je bestaat!
- Evenementen hosten: “Ik organiseer een clinic of workshop in het eerste kwartaal.”
- Beurzen of netwerken: “Ik bezoek minstens twee paardensportevenementen om nieuwe contacten te leggen.”
Zet samenwerkingen in
Alleen ben je sneller, samen kom je verder. Er zijn echt zoveel ondernemers in de paardenwereld en vast ook genoeg in je regio. Ga ze vinden. Ga kijken wat je voor elkaar kan betekenen!
- Vind partners: “Ik werk samen met twee ondernemers om elkaars diensten te promoten.”
4. Werk aan je website
Een website neerzetten en wachten tot er klanten komen – dat is vrij zinloos. Wil je het echt als bron van klanten gebruiken moet je daar mee aan de slag gaan. Nieuwe content publiceren. Actief houden.
- Meer blogs: “Ik publiceer één blog per maand die inspeelt op de problemen van mijn doelgroep.”
- Lead-generatie: “Ik zet een gratis weggever op mijn website om meer e-mailadressen te verzamelen.”
Minder afhankelijk van social media
Social media is voor mij nog altijd een fijne bron van klanten maar ik hoor steeds meer geluiden van ondernemers die een beetje social media moe zijn. Daarom gaat het deze week vooral over alle andere manieren van marketing – want social media is echt niet de enige manier. Wist je dat ik onlangs een totaal nieuwe cursus heb uitgeschreven waarin ik je stap voor stap help met opzetten van alles behalve je social media planning? Van nieuwsbrieven opzetten, gratis weggevers maken, samenwerken met anderen, je website als bron van klanten en nog veel meer manieren om klanten te werven! Zonder de dagelijkse druk en stress van zichtbaar zijn op social media.
Meer klanten, meer vrijheid
Social media is maar één onderdeel van je marketingmix. Door doelen te stellen voor andere strategieën, maak je je bedrijf minder kwetsbaar en vergroot je je bereik. Kies een paar doelen die bij jou passen en ga aan de slag. Zo werk je stap voor stap aan een stevigere basis – voor 2025 en daarna! Ik hoop dat je veel gehad hebt aan deze serie – en vooral dat je nu echt gaat knallen in 2025. Want ik weet zeker dat er heel veel paarden en ruiters op jou zitten te wachten!