De valkuilen bij het kiezen van je ideale klant..

Home / Algemeen / De valkuilen bij het kiezen van je ideale klant..

De absolute basis van je bedrijf is het echt kennen van je ideale klanten – het begrijpen van zijn of haar problemen. En daar moet vervolgens jouw oplossing en passie bij kijken. Ik spreek best veel ondernemers die vaak denken dat ze hun ideale klant duidelijk hebben – en ze begrijpen. Maar in de praktijk valt dat nog vies tegen.

Valkuil 1: Ik help IEDEREEN

Je hebt een passie, je vind iets ontzettend leuk om te doen. Je bent ergens goed in. En daarmee wil je IEDEREEN helpen die je mogelijk nodig zou kunnen helpen. Kijk, als jij in je eentje bent, je hebt weinig tot geen marketing budget, moet je het spelletje slim spelen.

Stel je staat tegen over iemand, en je gooit 5 tennisballen op die persoon af. Hoeveel zal ie er vangen? Waarschijnlijk geen een. Gooi je maar 1 tennisbal, wordt de kans veel groter dat ie gevangen wordt.

Zo is het ook een beetje met je “marketing boodschap” – dus eigenlijk wat je vertelt en deelt op je website, je social media en misschien in je nieuwsbrief.

Als je daarin zowel beginnende ruiters als gevorderde ruiters als misschien topsport ruiters wilt aanspreken – dan voelt 66% ofwel twee derde van de doelgroep zich niet aangesproken als je iets deelt. En als mensen zich niet aangesproken voelen gaan ze niet reageren op een post op je socials en zal die niet verder gaan. Kijk heb je ontzettend veel tijd of budget kun je mega veel informatie delen en is het minder erg dat mensen zich niet aangesproken voelen. Maar als je maar 1 of 2 posts in de week plaatst en meer als de helft voelt zich niet aangesproken dan maak je het je zelf best erg lastig!

Valkuil 2: Ik switch steeds van doelgroep of ik weet het gewoon niet

In het begin is het misschien voor je zelf heel lastig een goede ideale klant te kiezen. Ik zie vaak klanten die 483994889292 uur bezig zijn met nadenken. En dan iets kiezen. 2 weken proberen. En dan weer terug gaan nadenken.

Zo’n ideale klant is de basis van je bedrijf maar als je er in vast loopt is het niet waard om daar 39382992 uur over na te denken. Zonde van je tijd. Ga terug naar je gevoel, vertel je eigen verhaal. Waarom je doet wat je doet. En dan niet onzinnige prive dingen – je bent geen Enzo Knol die alles moet delen. Maar echt gerelateerd aan je werk – dus verhalen rondom wat jij doet. Met welk probleem je worstelde en hoe je dat hebt opgelost. Allicht heb je ook al wat klant verhalen die je kunt delen. Als je die dingen deelt op je sociale media zie je vanzelf wat wel of niet werkt – en dan kun je daaruit weer gaan leren wie nou precies je ideale klant is.

Valkuil 3: Ik heb een hele grote doelgroep geselecteerd

Een beetje in de strekking van valkuil 1, zie ik ook veel mensen hier in trappen. Ze denken een ideale klant te hebben bepaald: maar eigenlijk hebben ze een hele bevolkingsgroep :o). Er zijn namelijk heeeel veel verschillende soorten paarden mensen. Je hebt mensen met paarden en paardenmensen. Ik ben bijvoorbeeld veel bezig met paarden welzijn en wil dat paarden het goed hebben. Maar toen ik een keer op Equiday was voel ik dat ik daar totaal niet tussen paste: ijzerloos en bitloos is voor mij niet persee paardenwelzijn zeg maar.

Dus probeer echt te kijken naar de dingen die jij belangrijk vind, hoe jij over dingen denkt. Deel dat ook gerust om zo gelijk gestemden te vinden. Want mensen doen zaken met mensen. Zeker in de paarden is het belangrijk dat jij ongeveer dezelfde ideeën en visie hebt als je (potentiële) klanten!

Valkuil 4: Ik heb het eigenlijk nooit over hun probleem of droomresultaat

Deze zie ik ook zo vaak voorbij komen. En ik denk dat dit vooral is omdat je niet weet HOE DAN?! Je leest en hoort overal je ja moet je ideale klant uitschrijven en aanspreken. Ja maar hoe dan? Let me help:

  • Leef je in in je klant. Als je jou ideale klant kent dan weet je welk probleem ze hebben right? Stel je dus even voor dat jij je ideale klant bent. Waar sta je nu? Op stal? In de wei? In de paddock? Ben je aan het rijden? Wat gebeurt er precies? Doet je paard iets, of doe jij iets waardoor het probleem begint? Probeer vanaf dat punt je content (dus je nieuwsbrief, social media post, blog, website tekst) te schrijven. Schets een herkenbare situatie, en vooral deel dan tips die ze kunnen gebruiken om tot hun droom resultaat te komen (bijvoorbeeld loopt altijd makkelijk de trailer op).
  • Emotie helpt je te groeien. Mijn TikTok tijdlijn staat vaak vol met hondjes die compleet onhandelbaar zijn – maar door een trainer weer geholpen worden tot een ‘normale’ hond. Dat raakt mij – want een onhandelbare hond loopt een risico om in geslapen te worden. En het triggert mij omdat ik wil weten hoe het afloopt. Probeer dus in je content iets te vinden wat mensen raakt, waar ze gevoel bij krijgen. Iedereen weet hoe frustrerend het kan zijn als je paard de trailer niet op wilt toch? Maar er zijn vast in jou vakgebied ook onderwerpen die mensen raken.
  • Zorg voor consistentie. Het hele doel van je verhalen/content delen online is het bereiken van nieuwe mensen én het winnen van hun vertrouwen. Ons brein is geprogrammeerd om mensen sneller te vertrouwen als het verhaal consistent is en voorspelbaar is. In dat opzicht kun je dus best veel gelijksoortige verhalen of content delen! En rustig na 2/3 maanden bepaalde content weer herhalen. Het wekt vertrouwen: “Ohja dat heb ik eerder gelezen, dat is een goed punt daar moet ik weer even meer op letten”. Maar ook door te zorgen dat je met regelmaat aanwezig bent – hoe vaker je aanwezig bent hoe sneller mensen je vertrouwen. En nee je hoeft echt niet elke dag te delen – maar probeer het slim aan te pakken door content vooruit te plannen en oude content her te gebruiken.

Wil je meer aan de slag met je ideale klant, en een strakke social media planning maken voor je bedrijf? Ga dan vooral aan de slag met mijn social media startpakket! Er zit voor 15 jaar aan online marketing ervaring in maar vooral veel praktische tips en handvatten om aan de slag te gaan, met meer dan 300 euro aan waarde. En dat voor slechts een fractie van dat bedrag.

Related Posts