Hoe kom je er achter waar mensen op zoeken?

Home / SEO / Hoe kom je er achter waar mensen op zoeken?

Ben je benieuwd waar je (potentiële) klant eigenlijk op zoekt? Nog steeds heel veel mensen gebruiken Google, ook steeds vaker gebruiken ze voice search – wat er voor zorgt dat de zoekopdrachten steeds langer en specifieker worden. 92% van de zoekopdrachten zijn zogenaamde long tail zoekopdrachten: langere woord combinaties. Dus geen simpele ¨hoefsmid¨ maar ¨welke hoefsmid doet aan natuurlijk bekappen?¨.

Bedenk zoekwoorden en synoniemen

Begin eerst te bedenken welke problemen je klant heeft (sorry is ie weer! maar het is echt zo belangrijk te denken vanuit je klant) en welke woorden hij dan in zou kunnen toetsen op Google. Maak een lijst van die woorden en probeer ook synoniemen te vinden van die woorden zodat je die ook uit kan testen in de volgende tools.

Gebruik Google aanvullen

Zodra je een zoekopdracht begint te tikken gaat Google het aanvullen met andere opties kijk bijvoorbeeld als je begint met mijn paard is scheef:

Of over een hoefzweer:

Gebruik Google aanvullen om er achter te komen waar mensen op zoeken. Zoals hoefzweer paard oorzaak, hoefzweer paard weken.

Zo kom je heel veel nieuwe ideeën weer tegen waar potentiële klanten op zoeken! Die kun je gebruiken voor je socials, blogs of misschien wel nieuwe challenge of cursus. Er zijn nog meer opties!

Gebruik Google gerelateerde zoekopdrachten

Helemaal onder in de zoekresultaten pagina vind je ook vaak gerelateerde zoekopdrachten. Het voorbeeld voor bijvoorbeeld hoefsmid:

Of bijvoorbeeld deze over het nageven van het paard, wat zouden mensen daar over willen weten?

Gebruik Answer the public

Dit is echt een super toffe tool, ik gebruik hem heel graag! Elke dag mag je 2 zoekopdrachten in toetsen – ik heb regelmatig een lijstje in mijn telefoon staan die ik er even doorheen wil halen voor content ideeen. Het voordeel in de paardensport is dat er niet zoveel concurrentie is als op veel andere gebieden wat betreft goede content, nadeel is dat deze binnen (specifieke) onderdelen van de paardensport niet altijd heel veel ideeen heeft maar ik zou hem zeker inzetten!

Je vult daar een combinatie met 2-3 woorden in en hij gaat allemaal ¨longtail¨ zoekwoorden voor je verzamelen. Je kunt het in een visueel overzicht bekijken maar ook exporteren als CSV zodat je hem later altijd terug kunt kijken. Je moet wel even opletten dat je het land en taal op Nederland zet anders krijg je geen of verkeerde resultaten!

ChatGPT: sinds november 2022

In November 2022 lanceerde ze ChatGPT, een AI bot die je veel toffe onderwerpen kan geven. Niet alles zo overnemen hoor want het klopt lang niet altijd wat ie zegt. En vaak zijn de servers overbelast en doet hij het niet. Als hij het wel doet is het echt goud. Meestal ‘s ochtends kun je er wel in komen.

Ze hebben ook net (feb ’23) een betaalde dienst gelanceerd zodat je er wel bij kan op het moment dat het druk is. Ik vind hem nog te duur dus ik wacht gewoon op de momenten dat ik er wel in kan en stel dan al mijn vragen die ik weer elder opsla.

Nog meer opties

Een tool die ik ook graag gebruik om inspiratie te krijgen voor nieuwe content is Google Search console. Dit moet je wel even koppelen aan je website maar dan krijg je super veel informatie over hoe je website het doet in de zoekmachines en waar ie nu al op gevonden word! Je ziet daar namelijk ook bepaalde woorden waarop je website nu al op gevonden wordt (wel eens waar op een positie waar nooit iemand op je website gaat klikken) maar waar je nog geen of weinig content over hebt! Blijkbaar vindt Google toch dat je website daar aan gerelateerd is dus pak je kans en haal die woorden door de bovenstaande tools om nog meer dingen te vinden waar je potentiële klanten op zoeken.

Related Posts