Zo kies je de juiste titels voor je blog!

Als je blogt dan zijn er 2 doelgroepen waar je rekening mee moet houden: de doelgroep die bijvoorbeeld je blog tegen komt op social media. En de doelgroep die je blog tegen komt in de zoekmachines (en daarmee dus indirect de zoekmachines zelf). Berichten op social media leven maar kort en vaak zijn de mensen niet precies opzoek naar datgene waar je over schrijft. In de zoekmachines komt zo’n blog alleen omhoog als ze zoeken op dat onderwerp. Dit zijn dus veel waardevollere bezoekers.

Waarom is een goede titel belangrijk?

Google wordt steeds slimmer, ze zijn ondertussen ook bezig met hun eigen A.I. bot zoals ChatGPT dus het luistert al veel minder nauw als vroeger. Wilde je vroeger scoren op “trailerladen” dan moet je dat steeds gebruiken in je tekst. Nu snapt google ook dat “paard wil de trailer niet op” ook te maken heeft met trailerladen!

In de zoekresultaten van Google heb je nog wel altijd concurrentie dus je zou altijd een aantrekkelijkere titel moeten hebben dan je concurrenten. Eentje die direct aanspreekt. Als ik zoek op trailer laden vind ik:

Ik denk dat veel mensen aangesproken worden door de “zonder stress” in de laatste optie. KNHS staat natuurlijk hoog omdat het best een hoge “autoriteit” heeft als Nederlandse sportbond, dat zal voor veel mensen ook al veel vertrouwen geven en zullen er ook al meer kliks naar toe gaan.

Het kan geen kwaad om eens in Google in te toetsen waar je wat over wilt schrijven zodat je kunt mee kijken naar de titels van de anderen.

Wat heeft een goede titel?

Een goede titel voor de zoekmachines en zoekresultaten focust vooral op het probleem en de oplossing en zijn geschreven vanuit de (potentiële) klant en niet vanuit de schrijver. Als mensen namelijk in Google iets intoetsen hebben ze een probleem waar ze een oplossing voor zoeken bijvoorbeeld “Herstel van peesblessurre”. Als je dan een blog schrijft met deze titel:

Dan zal die het niet zo goed doen in de zoekmachines. Op social media zal je er vast wel wat bezoekers binnen mee halen maar voor Google is de titel niet interessant genoeg – daarnaast is dit blog overigens ook vrij kort en heeft helemaal geen tussenkoppen waardoor hij dus niets zal doen in Google. Dit is dan bijvoorbeeld wel weer een blog wat goed scoort in Google omdat het a een goede titel heeft en veel tussenkopjes:

Deze volgende titel is logisch geschreven vanuit de schrijver, en op social media zal je er ook genoeg interesse mee wekken maar voor de zoekmachines doet ook dit (wel interessante) blog helemaal niets:

Als je wilt dat dit blog ook bezoekers oplevert via Google zou ik me richten op een titel als “Voorkom blessures met de juiste training” of “Minimaliseer de kans op blessures door de juiste training” daar zal veel meer op gezocht worden in Google!

Denk ook na over de subkoppen

Als je de hoofdtitel voor je blog hebt verzonnen is het ook handig om na te denken over de tussenkoppen. Die moet je eigenlijk op dezelfde manier schrijven als je hoofdtitel. Schrijven vanuit de problemen van de klant en niet vanuit jouw perspectief.

Wat ik vaak doe is op een apart scherm/blad ergens alleen de titel en de subkoppen onder elkaar zetten: is het dan in 1 oog opslag duidelijk waar je blog over gaat? Kunnen mensen je blog goed scannen en naar het voor hun juiste onderdeel scrollen? Dan zit je op de goede weg 🙂

Maak deze fouten niet in je titel

  1. De juiste lengte: Een titel die 3 zinnen heeft is te lang, mensen gaan het niet meer lezen. Maar ik zie ook heel vaak titels die maar 1 of 2 woorden zijn. Dat werkt voor zoekmachines totaal niet. Dan is het echt niet duidelijk genoeg waar je over gaat schrijven en het is voor de potentiële bezoeker geen trigger om te klikken.
  2. Te algemene titel: Probeer je titel zo te specificeren dat het duidelijk is waar het over gaat. Een titel als “Paardrij tips” of “Alles over zadels” is veel te breed! Ga liever in op een specifiek probleem.
  3. Gebruik geen vakjargon of moeilijke woorden: In jou vakgebied zijn er zeker veel woorden die voor jou logisch zijn maar voor jouw potentiële bezoekers. helemaal niet! Zo weet ik inmiddels wat thoracale wervels zijn bij je paard maar ik denk dat de meeste paardeneigenaren geen idee hebben :o).

Laat ChatGPT je helpen met je titels

Ik noemde eerder de tool al in mijn blog maar ik noem hem nog een keer omdat hij je gratis kan helpen met titels verzinnen. Je kunt je blog gewoon erin plakken en hem 10 (of 100 net wat je wilt) verschillende titels laten schrijven. Je kan er een zo overnemen of het geeft je inspiratie om er zelf een te schrijven die net wat beter past (bij mij meestal die versie ;))

Vorig bericht
Deze GRATIS tool helpt je bedrijf groeien
Volgend bericht
Video inzetten voor je bedrijf, maar waar over?

Serita

Mijn missie is om te zorgen dat jij niet meer het grootste geheim bent op internet. Ik weet dat jij heel goed in je werk bent – ook al begin je pas net – jij weet en kan zeker meer dan je stalgenoten. Nu moeten we nog zorgen dat jouw klanten je kunnen vinden!

don’t be shy!

Ik weet zeker dat er mensen op jou zitten te wachten!

GRATIS E-book: Haal meer inkomen uit de paardensport

Ben je al voor jezelf begonnen maar loopt het nog niet zo vlot als je wilt en heb je er misschien nog wat naast? Ik kan helpen om te groeien met je bedrijf om zo ook jouw volledige inkomen uit de paardensport te halen en zo meer mensen of paarden te helpen met waar JIJ goed in bent!

Elke week geef ik tips speciaal voor de hippische ondernemers. Zorg dat jij die tips ook in je mailbox ontvangt, je krijgt direct mijn GRATIS e-book “Zo haal jij inkomen uit de paardensport”.

Gebruik al mijn GRATIS tips

Ik geef al super veel weg – omdat ik jou ontzettend graag wil helpen. En als ondernemer komt er al zoveel op je pad. En alles kost geld! Maar je kunt op internet zoveel kennis vinden waar je je bedrijf echt al een heel eind mee kunt opzetten als je een beetje door zet!

Lees mijn blogs of luister naar mijn podcast!

Heb je meer hulp nodig?

Wil je net een stapje verder dan alle gratis tips? Ik heb verschillende trajecten voor je klaar staan waarmee je aan de slag kan om van jouw bedrijf een succes te maken. Voor kleine voor iedereen betaalbare bedragen. Let’s do this!

 

Samen kom je verder!

Heb je een stok achter de deur nodig? Iemand die je helpt met de juiste keuzes maken? Of wil je je hele social media gebeuren uitbesteden? Neem vooral even contact met mij op en dan gaan we samen bekijken hoe we het kunnen gaan invullen aan de hand van je wensen en je budget.

Social media

Loop je vast met wat je moet posten? Geen strategie? Of levert het niets op? Laat mij mee kijken!

Brainstorm

Stagneert het met klanten en weet je niet waarom? Struggle je met een netwerk opbouwen? Laat mij helpen!

Website

Geen idee wat er op moet? Komen er amper mensen op je website? Laat mij je helpen!

Nieuwsbrief

Beginnen aan een nieuwsbrief maar weet je niet hoe? Struggle je met onderwerp? Laat me je helpen!