Waar vroeger de wereld klein was en zich vooral binnen de stadmuren afspeelde is jouw wereld nu natuurlijk vele malen groter. Je hebt dus veel meer te onthouden. De dingen die je recent mee maakt zitten in je korte termijn geheugen. Die heeft natuurlijk maar een beperkte capaciteit en na een aantal uren verdwijnt die naar het lange termijn geheugen. Het wordt echter alleen in het lange termijn geheugen goed bewaard als we iets vaak herhalen. Repeteren. Daarom moesten we voor school ook dingen zovaak herhalen voor we onze toets konden halen. Jij wilt zorgen dat JIJ goed wordt opgelagen in het korte en daarna in het lange termijn geheugen van je klant. Maar hoe doe je dat?
Herkenbaarheid
Zelfs als je het logo niet ziet herken je denk ik wel van welke bedrijven deze posts zijn:
Nu heb jij het voordeel wat deze bedrijven niet hebben: jij hebt een herkenbaar gezicht. Jij bent je merk. Dus dat is voor jou al een voordeel ten opzichte van deze bedrijven. Je kunt je gezicht laten zien voor herkenbaarheid. Maar je kunt het ook doen door het consequente gebruik van kleuren, lettertypes, logo’s en opmaak van de teksten. Zoals Coolblue die een oranje punt gebruikt!
Zo kun je er voor zorgen dat als mensen voorbij je posts scrollen er ergens in hun hoofd toch even klikt dat jij voorbij kwam! Hoppa weer een puntje gescoord voor jou!
De kracht van herhaling
Ben je ook bang dat je in herhaling valt op social media? Niet doen hoor! Mensen krijgen zoooveel informatie. Dat je echt best dingen vaker kan herhalen. Zeker als je clinics, wedstrijden of speciale dagen organiseert kun je het eigenlijk wel bijna dagelijks delen. Iedere keer bereik je weer net andere mensen, of diezelfde mensen die misschien gisteren je post net op een verkeerde tijd zagen en daardoor nog niet hebben ingeschreven.
Ik herhaal vaak oude posts, voor zowel mijzelf als voor klanten, rustig met een maand of 2 a 3 er tussen gewoon weer als ik heb gezien dat ie goed werd ontvangen. Het voordeel is dat het je minder tijd kost om te maken en je bent zo vaker zichtbaar bij je (potentiële) klanten. Ik zeg win win, en weer een streepje voor jou in het korte en zometeen in het lange termijn geheugen van je (potentiële) klant!
Bouw aan een verbinding
Eigenlijk draait alles om verbinding. Contact met elkaar. Een netwerk. Elkaar willen helpen. Wanneer je jouw klanten volgt op sociale media kun je daar ook eens op een post reageren. Als je elke dag even 10 minuten gebruikt om door je tijdlijn heen te scrollen, en even op een paar mensen te reageren maak je al meer contact en laat je echt zien dat je interesse hebt! En een voordeel: ze zien weer een keer je naam voorbij komen. Nog een streepje erbij in het geheugen!
Je kunt ook een uurtje in de week reserveren om eens wat mensen die eerder bij je op les kwamen een berichtje bijvoorbeeld via whatsapp te sturen om te vragen hoe het er nu mee gaat en of ze wat aan je tips hadden van de vorige keer!
Blijf in contact
Natuurlijk kan je dat doen door middel van social media: maar de ellende is dat die platformen een algoritme hebben. Dat betekend dat zij bepalen wie jouw content wel of niet ziet. Daarom kun je het beste ook aan de slag gaan met nieuwsbrieven. En niet gelijk denken dat dat veel te ingewikkeld en gedoe is. Eerder deelde ik al hoe je in een paar simpele stappen je nieuwsbrief kunt opzetten, je kunt hem ook terug luisteren in podcast #47 via spotify.
De mensen die je op je lijst verzamelt kun je dus zo ook nog regelmatig bereiken, om nieuwe tips of inzichten te delen. Nieuwe lesroutes of misschien geef je wel een clinic? Deel het liefste 1 onderwerp per keer, in plaats van 3 in een nieuwsbrief. Dan kun je beter 3 losse nieuwsbrieven schrijven met bijbehorende titel zodat de juiste mensen hem openen!
En zo heb je nog weer een streepje verdient in het geheugen van je (potentiële) klanten!
Vergeet dan niet om ze ook “binnen te hengelen”
Leuk al die streepjes in het geheugen van je (potentiele) klanten. Maar nu moet je natuurlijk nog gewoon de rekeningen betalen – die betaal je niet door dat mensen aan je denken. Dus je moet ze nu wèl nog even binnen halen!
Vergeet dus ook niet om regelmatig te “verkopen” in alle acties die je doet. Zie het overigens niet als verkopen maar een manier om je klant te helpen. Bied eens een lespakket aan: bijvoorbeeld een boostcursus met 4 lessen. Of maak het ze makkelijk om in te schrijven op die clinic die je geeft. Wee concreet en maak het mensen zo makkelijk mogelijk om met je een afspraak, les of consult te boeken.
Geef ze de mogelijkheid om gelijk een bericht te sturen via whatsapp, een afspraak in de te plannen via de website. Hoe minder stappen ze moeten doen hoe kleiner de kans is dat ze afhaken.