Je specialiseren of een niche kiezen – zinvol of juist niet?

Home / Klanten werven / Je specialiseren of een niche kiezen – zinvol of juist niet?

Misschien heb je er al eens van gehoord: het kiezen van een niche. Een specifieke groep waar je je op gaat richten. Dus eigenlijk jezelf specialiseren in wat je doet. Ik lees en hoor vooral vaak “Je MOET een niche kiezen” maar is dat eigenlijk wel zo? Of is het helemaal niet zo zwart wit?

Heb je even geen zin om te lezen? Luister dit blog in podcast vorm

Even geen tijd of zin om dit blog helemaal goed te lezen? Ga dan even naar spotify dan kun je deze blog ook terug vinden met dezelfde titel in podcast versie! Volg me daar ook even dan krijg je een melding zodra ik weer een nieuwe heb geupload!

Elke week upload ik minimaal 1 podcast die maximaal 10-15 minuten duurt om JOU te helpen die ene persoon te vinden die misschien wel op het punt staat om zijn paard te verkopen of misschien wel in te laten slapen omdat ze zich geen raad weer weet.

Waarom zou je een niche kiezen?

Stel je voor je stalgenootje Janet ervaart tijdens haar wedstrijden enorm veel spanning en angst en vraagt aan jou of je iemand weet die haar kan helpen. Je hebt zelf een fijne instructrice die jou goed kan helpen en waar je elke week lest hebt maar je bedenkt je dat Petra gespecialiseerd is in wedstrijdspanning bij ruiters. Welke instructrice ga je Janet aanraden? Waarschijnlijk Petra – dat laadje gaat in je hersenen als eerste open want zij heeft zich gespecialiseerd in het probleem wat Janet ervaart. Misschien kan jou eigen instructrice dat ook wel maar je weet zeker dat Petra vaker met dit bijltje gehakt heeft.

Zie je wat hier gebeurt? Door dat Petra bewust gekozen heeft voor een “niche” zullen mensen haar in die specifieke gevallen veel sneller aanraden dan iemand die er meer ervaring mee heeft. Dat is dus gelijk het eerste voordeel van het kiezen van een niche – je bent waardevoller dan een breder georiënteerder persoon op dat gebied.

Het volgende voordeel is dat je minder concurrentie hebt! Er zijn natuurlijk ontzettend veel mensen die werkzaam zijn in de paardensport maar wanneer je je specificeert heb je ineens veel minder concurrentie. Wat het veel makkelijker maakt om jezelf te onderscheiden. Waarschijnlijk ben je een van de weinige in je regio die zich gespecialiseerd heeft in dat specifieke onderwerp. Dus jij bent echt de expert op dat gebied.

Door een niche te kiezen kan je je doelgroep ook veel bewuster aanspreken! Kies je voor de specialisatie “merriegedrag” dan zullen je volgers zich sneller aangesproken voelen wanneer je daar iets over schrijft of vertelt. Het is voor hun veel herkenbaarder dan algemene gedragingen want zij hebben in 99% van de gevallen een merrie :).

Daarnaast krijg je door het kiezen van een specialisatie vaak ook klanten die beter bij je passen en dat werkt gewoon veel lekkerder. Je krijgt er energie van en wordt en blij van. Klinkt toch als muziek in de oren?

Door te kiezen voor een specialisatie geeft je jezelf ook rust en focus. Want als je iedereen wilt helpen dan krijg je al snel een soort chaos in je hoofd. Want je hebt ineens veel meer opties en je probeert iedereen aan te spreken – waardoor eigenlijk niemand zich gehoord voelt.

En wat nog leuker is: omdat je gespecialiseerd bent kun je ineens samenwerken met diegene die (praktisch) dezelfde opleiding heeft gedaan in jouw regio maar die zich misschien op een ander gebied gespecialiseerd heeft! Jij kan klanten die binnen haar niche vallen naar haar sturen en andersom. Zo zijn beide klanten het beste geholpen.

Maar…maar als ik kies sluit ik toch mensen buiten?

Dit hoor ik zo vaak: “Maar als ik me dan specialiseer dan sluit ik toch heel veel mensen uit?! Ik durf dat helemaal niet!!”. In theorie sluit je mensen buiten – in de praktijk valt het wel mee! In al je social media posts, nieuwsbrieven en op je website spreek je vooral die ene doelgroep aan, maar het kan zeker zo zijn dat er mensen zijn die toch een klik met je voelen. En je een berichtje sturen met “kun je me toevallig ook helpen met…” omdat ze hebben gezien hoe goed je bent in die ene specifieke niche. Het kiezen van een niche betekent niet dat je helemaal geen andere klanten meer aanneemt maar dat je je focust op een specifieke groep in al je communicatie – en dan krijg je echt ook nog genoeg andere mensen binnen die toch op de een of andere manier met je klikken.

En wat als je geen niche kiest?

Er zijn heeeel veel voordelen aan het kiezen van een niche zoals je ziet – maar zijn er ook voordelen als je GEEN niche kiest?

Als zelfstandig ondernemer ben je vaak het gezicht van jouw bedrijf – in dat opzicht heb je eigenlijk al een beetje een niche. Want mensen kiezen jou om jou. Ze voelen een klik met jou en jouw theorieën. Ik zeg trouwens bewust “een beetje” want de meeste hippische ondernemers zijn het gezicht van hun bedrijf en werken vaak alleen. Nu is ieder persoon uniek gelukkig dus vandaar toch “een beetje” een niche. Helemaal geen niche kiezen lukt dus eigenlijk niet echt als ondernemer in de paardensport.

Als je pas net begint kan ik me voorstellen dat je nog niet weet waar precies jouw vuurtje van gaat branden. Dan is het helemaal niet verkeerd om eerst gewoon eens te kijken van wat voor opdrachten en klanten je precies blij wordt en eerst gewoon een alles aan te pakken.

Een voordeel van geen niche kiezen is dat je uit meer potentiële klanten kunt “kiezen” je kunt dus veel meer mensen les geven of langs gaan voor een consult of sessie. Je vijver om uit te vissen is in theorie veel groter. In de praktijk merk ik vooral dat het lastiger is om je bedrijf te laten groeien als je zo breed bent.

Kun je je herinneren dat Coolblue ooit begon met “tvstore.nl”, “tandeborstelstore.nl” etc? Zij hadden op hun hoogtepunt maar liefst 325 (!) aparte domeinnamen en webshops. Zo konden ze makkelijker in elke niche klanten vinden en daarmee uiteindelijk hun bedrijfsnaam Coolblue populairder gaan maken. In 2018 durfden ze de stap aan om alles onder te brengen in 1 webshop. En nu zijn ze een van de grootste webshops in Nederland met zelfs een aantal fysieke winkels. Waarschijnlijk had ze dat ook gelukt als ze direct met 1 webshop waren begonnen – maar de weg zou langer geweest zijn. En had waarschijnlijk ook veeel meer (advertentie)budget gekost.

Hoe vind je jouw niche?

Jouw niche zit precies in het midden tussen waar jij goed in bent en waar het probleem van de potentiële klant zit. Als je inmiddels al (een paar) klanten hebt gehad voel je als het goed is wel waar jou expertise en interesse naar uit gaat. Als je na een aantal klanten nog niet precies weet wat jouw ding is, praat dan eens met een goede vriendin er over. Die kan waarschijnlijk aan jou wel zien als je ergens over vertelt van welke klanten jouw vuurtje gaat branden. Waar je de twinkeling in je ogen krijgt en blij over vertelt. 🙂

In het begin ben je misschien nog niet zo’n expert als je zou willen – maar door te kiezen voor je specialisatie ga je dat wel worden! Als jouw interesse in die ene hoek ligt, en je vuurtje gaat daar echt van branden dan zul je daar snel genoeg door ervaringen steeds beter in worden. En onthoud altijd: er zijn zeker mensen op de wereld die misschien meer weten en meer ervaring hebben als jij. Maar dat werkt ook de andere kant op: de gemiddelde paarden eigenaar weet minder dan jij. Dus heb vertrouwen en straal dat ook uit. Kiezen is spannend maar helpt je bedrijf wel verder!

Maak deze fouten niet bij het kiezen van je niche

Ga geen niche kiezen omdat je denkt “dat er markt voor is” of dat “er snel geld in te verdienen valt”. Als je dan voor iets kiest waar je zelf geen energie van krijgt dan gaat dat je echt opbreken. In het begin is het misschien leuk maar als snel ben je er klaar mee.

Verzin niet elke maand een nieuwe niche, als je iedere keer switcht weet niemand meer precies wat je doet. Het duurt maanden en soms wel jaren voor dat mensen snappen wat jouw ding is. Als je dat steeds wijzigt raken mensen in de war.

Download een gratis werkboek

Ik heb speciaal voor jullie een gratis werkboek gemaakt die je kunt invullen om je te helpen met het vinden van je niche. Je download hem hier onder, je krijgt hem direct in je mailbox.

Related Posts