Er zijn veel mensen met paarden, maar er zijn gelukkig ook veel paarden mensen. Mensen die echt ergens heel goed in zijn en veel paarden en ruiters verder kunnen helpen. Ik zie dat namelijk zo vaak: echte paardenmensen met goede ideeën maar ze zijn een van de grootste geheimen op internet. Niemand kan ze vinden. En wat doen de meeste mensen als ze een probleem ervaren? Juist. Online zoeken.
Zorg dat jij niet het best bewaarde geheim bent
Als je wilt dat potentiële klanten je kunnen vinden moet je wel wat online delen. Manieren om online vindbaar te zijn:
- Facebook pagina aanmaken
- Gebruik maken van Facebook groepen
- Instagram pagina aanmaken
- Mengen in discussies op sociale media
- Een website bouwen
- Blogs schrijven op je website
- YouTube video’s maken (mensen gebruiken dit ook als zoekmachine)
- TikTok video’s maken (vooral jeugd gebruikt dit als zoekmachine)
- Advertenties plaatsen bijvoorbeeld op Bokt.nl Markt of Marktplaats
- Maak gebruik van je Whatsapp status
- Maak een gratis weggever om je nieuwsbrief te laten groeien.
Genoeg plekken dus om te laten zien dat je bestaat zodat je niet een geheim blijft maar potentiële klanten je ook echt kunnen vinden.
Ken je ideale klant
Hoe goed ken je jouw ideale klant ECHT? Weet je wat zijn probleem is voor hij bij jou terecht komt? Welke woorden hij gebruikt om het probleem te omschrijven? En als je dat weet gebruik je dat ook in je teksten bijvoorbeeld op je socials, in je nieuwsbrieven en op je website?
Wat ik namelijk vaak zie is vertellen wie iemand is en wat die persoon kan doen: “Ik ben een ervaren crossinstructrice en je kunt bij mij komen crossen”. Maar zou de volgende zin niet veel beter zijn om een angste doelgroep aan te spreken: “Ervaar je spanning tijdens de cross en zou dat willen verminderen? Ik help je om samen meer een team te worden waardoor je met meer vertrouwen de cross in gaat”.
Zie je het kleine verschil? Zo kun je mensen echt raken en laten denken – he dit gaat over mij!
Consistentie is KEY
Om te zorgen dat je geen geheim meer bent moet je ook een lange adem hebben (of geld investeren in advertenties – maar dat is echt een aparte tak van sport). Je moet het lang volhouden en vooral veel netwerken en mensen vertellen wat je doet. Als je dat alleen online doet duurt het vaak veel langer voor het je klanten oplevert dan wanneer je ook offline aan de slag gaat.
Online is het belangrijk om het vol te blijven houden. Schrijf je blogs? Zorg dan dat je een vast schema aan houd, elke week 1 bijvoorbeeld. Het zelfde met social media posts, kies een vast systeem en houd het vol. Moet je dan direct alles tegelijk gaan doen? Nee kies wat bij je past en wat je echt vol kunt houden! Want het volhouden is het meest waardevol en gaat echt zorgen dat je geen geheim meer bent. Dan groeit je netwerk gestaag en krijg je steeds meer klanten.
P.s. ik start vanaf volgende week met “Je social media op orde zonder stress”. Als je de volgende kortingscode gebruikt:
geenstress
gebruikt krijg je 5 euro korting! Doe je mee?